Khamis, 2 Jun 2011

%%GuLai AyAm CaMpUr UmbUk PIsANg%%

autopublish lg...
masih bkisah tentang aktiviti d kg

hari k2 d rmh mak, ibu ada masak masakkan kg ibu
ayam masak gulai campur umbuk pisang
manu ni popular time majlis kenduri kawin ja

tp ibu memang suka mkn gulai ni
antara bahan2 n hasil masakkn ibu yg masih trasa kesedapannya layan.....

umbuk pisang yg d ambil dr pokok pisang nangka yg belum bbuah lg tau






cara potong n kena buang getah2 nya dulu sblm masak n cepat empuk



ni la gulai ayam umbuk pisang


ni pulak itik yg dah dcabut bulu n dah layur ,ibu masak rendang buat ptama kalinya,xbrapa menjadi sbb ptama kali masak n ptama kali makan liat gila, mungkin kena rebus dulu sebelum masak, tanya mak pun xpenah masak itik, tu yg lupa pulak nak klik rendang itik yg dah siap masak,lain kali nak cuba masak lg smp bejaya....



8 ulasan:

-Nureen- berkata...

dah lama x mkn gulai ngan umbuk pisang ni kan... klau kat kg panggil riah pisang..

itik x silap mmg kena rebus dulu baru lembut isinya.. tgk mak nureen msk g2..

alimaz kembara terasing berkata...

hmmm tak pernah makan gulai ayam berumbut pisang ni.... pernah tengok ja...

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

penah makan umbut tu masa g Sik kedah..tapi masa studi dulu la...dah abis studi, tumpang umah kawan sebelum g konvo kat UUM..almaklumler takde sedara kat kedah..ehehe mak dia masak letak btang pisang tu ngan ayam kampung

kak, if kat kg, mak sy dia renehkan dulu daging itik tu...then baru mask betul2..if tak mmg liat!

mamalieyna berkata...

dap wooo...org johor pun bleh terpikat dgn gulai umbuk pisang tau~ ihiks.. ^_^

mamalieyna berkata...

kak, template camni lg clear..~

Fieza79 berkata...

wahh sedap2...kalau pi kenduri belah2 baling atau sewaktu dgn nya mmg byk hidang kan gulai ayam + umbuk pisang ni..kat area sini jrg2 org buat...

LYAfrina berkata...

ermmmm..
cedapnyer... umbuk tu kalo mkn saje2 pon sedap

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ berkata...

wah nampak sedap je kak gulai tu, kita tak penah makan itik sedap ke kak

Followers