Jumaat, 25 Mei 2012

~~TeKaNAn DaRaH ReNdAh DsAat PeRgGy 25week~~

salam jumaat, hu dah lama xupdate blog
masa amat2 thad bg ibu preggy anak k4 ni he.....

seday sgt ...smlm pergi chek up perut ada masalah sikit...
tekanan darah rendah bacaan 5 kata ducter sgt rendah..kena refer spital klu keadaan ibu demam..
tp..smlm ibu sihat cuma bacaan je rendah..so hari ni duc cadang dtg 8pg n ambk daah lg..

tp ibu xpergi pun sbb takut kena msk wad...mcm2 ibu tgh fikir ni..klu msk wad mcm mana? dsaat kami suma tgh sibuk uruskn kawin BIL ibu d kemaman mlm ni...n lps solat jumaat ibu skuarga nak betolak kesana...sabtu kkenduri langsungnya....hari ahad pula adik bongsu ibu plak nak nikah pgnya n sanding 2ptngnya..

ibu rasa abaikn dulu la...nnt ibu akan makan suyur n kerang byk2 bg darah kembali normal
apa2 pun apa lg makann yg boleh bg tekanan darah normal...ibu mmg xsuka mkn sayur hijau....ibu cuma suka mkn bunga kobis jer... 

dlm pada tu ibu dpt berita gembira juga...2bln lps ibu ada ambik ujian darah tuk tyroid
sbb ibu ada sikit bengkak dleher..

yg pasti result dah dapat n resultnya....NEGATIF FOR TYROID....syukur...bengkak tu mmg sejak dr anak dara dah ada n xmembesar pun...

semoga selamat pejalann pergi blk ke kemaman terengganu kul 2 jap g...
n mak dr kedah pun smp ptg ni....adik bungsu ibu yg tolong uruskn sumanya....tanpa kami d rmh mak pulak dtg...semoga mak faham..keluarga mentua pun sama penting..so 50....50 ..ye...

happy weekend...weekend yg paling padat dgn aktiviti kuaga.....

Selasa, 15 Mei 2012

~~SeLaMaT HaRi GuRU~~

salam selasa masih d mood krj pg..
esk rabu nak sambut hari guru d sek kakak ain n abg mirul
so hadiah yg xseberapa je yg dpt kakak n abg berikn pada guru kelas masing2
hadiahnya suma sama tp gurunya lain2 ok latu kn

sorang dua la ...sesi pg n sesi ptg...

sekadar tu kenang kenangan...
tahun lps ayah yg tolong beli n balutkn. tahun ni ibu beli n letak dlm paper bag je senang gitu...

selamat hari guru pada suma guru d dunia ni...n semoga kita suma ingat jasa guru kita suma...




Isnin, 14 Mei 2012

~~AbG sYaHiR xCiDeN~~


salam isnin,selamat kembali bkrj suma
ibu pun minggu lps cuti baik punya, jumaat,sabtu n ahad
jumaat ibu pergi klinik gigi,chek gigi suma ok cuma cuci ada sikit karang gigi lega dah beres bab gigi ni

pd ari khamis kami suma d kejutkn dgn berita xciden BIL anak bujang kpd SIL d rawang yg baru kematian suami skrg anak bujang tunggalnya pula xciden 

kejadian belaku pd mlm khamis baru blk dr surau lps solat maqrib bawak moto b tembung dgn keta kelisa yg dpandu oleh wanita yg salah masuk jln sehala d selekoh..yg sedihnya dia ckp xperasan itu jln sehala..pada hal dah btahun duduk d sana...semoga dia dtg melawat dan mohon maaf dgn abg syahir... 

keaadan abg syahir parah ,paha patah  n tangan retak...
ibu g melawat pd sabtu lps d hoswpital sg. buluh..tulang yg patah masih belum bcantum ,bila bcantum baru boleh buah operate masuk besi,kesian dia,tahun ni nak ambik PMR,stady kat spital ja la
nasib SIL kuat semangat orgnya...klu ini terjadi d tmpt ibu xthu mcm mana nak hadapi

sama2 kita doakn yg terbaik tuk kuarga SIL ibu ye....





abg syahir kuat semangat orgnya


kaki d gantung utk proses bg cantum tulang yg patah



tangan retak d semen nasib baik tangan kiri


ni yg ngeri ibu tgk...patah d paha,tp tulang betis di tebuk untk gantung bg prose tari tulang bg cantum semula


keadaan moto yg rosak teruk..

semoga allah memberi pelindungan pd kuaga SIL n cepat abg syahir sembuh ye...kita suma kn nak meraikn pekahwinan paksu Lah 26 /5 d terengganu n 2jun d kedah.....

Jumaat, 11 Mei 2012

~~KaNdUnGaN IbU DaH 23 MiNgGu~~



salam jumaat yg mulia..penghulu segala hari
best2 mlm td dah last krj,cuti sabtu ahad lg....nak kemana?
lebih pd soping2 barang tuk kawin adik bungsu ibu ada sikit lg belum complete

blk pagi ni xtido ler...hari ni nak g chek gigi bg penuhi rutin ibu mengandung nikn
xdak masalah gigi rosak..lbh pd chek n cuci gigi jer....sbb skrg gigi asyik bdarah je ,walaupun xgosok gigi ,tetiba je kuar darah hu pening ...susu dah minum ikut jadual

keaadan ibu skrg cepat penat , rasa sakit teramat pada pinggang bila baring telentang,posisi paling selesa bila tido ,mengiring n lapik bantal bawah perut,baby dlm perut sgt2 aktif...kuat tendangannya.....perut ibu xle besar sgt...berat skrg dah cecah 59kg....

tp sekejap jer dah 23 minggu....jangka bsalin 31 ogos ni...mood raya tu...harap sempat blk kg n blk smula k kl...

planing nak booking PPUM lg nak bsalin....blk dr kenduri adik bln 6 nnt nak bereskn suma bab2 besalin ibu ni....masih belum scan baby n masih belum soping apa2 tuk babay baru ni....tunggu paksu lps kawin lu.....
happy weekend.....


Perkembangan fetus - hamil 23 minggu

Ditulis untuk BabyCenter Malaysia


Berat bayi anda sekarang lebih sedikit dari satu paun / 500 gram dan dia berukuran lebih kurang 11.4 inci / 29 sentimeter dari mercu kepala ke tumit. Pendengarannya telah mantap sepenuhnya dan dia boleh mengecam satu versi suara anda yang pincang, selain bunyi denyutan jantung anda dan bunyi deram-derum perut anda. Bunyi-bunyi kuat yang boleh didengarinya dari dalam rahim, seperti bunyi anjing sebelah rumah menyalak atau bunyi tempikan pembersih vakum, mungkin tidak akan mengganggu anak anda apabila dia mendengarnya semasa dia di luar rahim. Kajian tertentu seakan-akan menyatakan yang bayi belum lahir lebih gemarkan muzik klasik. 

Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Selain kemajuan-kemajuan dalampendengaran, paru-parunya sedang melalui perubahan-perubahan untuk menyediakannya untuk bernafas. Dia sentiasa menelan tetapi dia tidak akan membuang air besar (digelarkan mekonium) sehingga selepas dilahirkan. 

Jika bayi anda dilahirkan sekarang, dia mempunyai kemungkinan kecil (lebih kurang 16 peratus) untuk meneruskan hidup dengan penjagaan yang sesuai. Setiap hari dia berada dalam rahim memberinya peluang yang lebih baik untuk meneruskan hidup. Jika dia dilahirkan pada 24 minggu kehamilan, peluangnya untuk terus hidup akan meningkat kepada 44 peratus. 

Anda pula akan merasa pergerakan anda canggung sebab pusat graviti anda telah berganjak. Gusi anda mungkin berdarah apabila anda menggosok gigi dan pusat anda yang dahulunya "tenggelam", sekarang sudah membonjol. Jangan bimbang. Ia akan kembali kepada keadaan asal sebaik sahaja anda melahirkan. 

Bulan-bulan pertengahan adalah masa yang baik untuk memikirkan tentang pelancongan. Dapatkan segala maklumat yang diperlukan yang merangkumi kulit perang hingga ke pemvaksinan dalam bahagian pelancongan kami. 

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim. 

ehsan dr cik goggle......

Khamis, 10 Mei 2012

~~pLaNiNg PiNdAh RaWaNg TaK MeNjAdI~~


salam khamis yg mulia....pada awal tahun lps ayah ada planing nak pindah rmh yg baru d beli d rawang setahun lbh yg lalu, bila fikir faktor abg mirul dah abis sek rendah n ibu pun dah nak dpt anak k4.
tp planing tu tak menjadi bila kerajaan umumkn akan membina persimpangan btingkat d taman tmpt ibu beli rmh tu...di sg, buaya....ini akan mnjimat masa...
berbanding dr skrg pejalann pejalanan dr sg.buaya ke tmpt krj ayah di puchong lbh 1jam....akan jimat dlm kurang 1jam jer....

ayah pun tangguhkn pindah rawang hingga persimpangan tu siap dulu..jangka siap jun 2013..so ibu masih boleh bkrj n kumpul duit byk2 lg stahun la.....suka2...plang baru pindah ujung tahun 2013 la pulak

apa2 pun xsabar gak nak merasa duduk rmh bwh pulak kn...tp bsabar demi kebaikkn bsama...kesian gak ayah klu pindah tahun dpn ayah terpaksa ulang alik jauh dr rawang ke puchong tmpt krj ayah tu...

semoga projek ni berjaya mengikut jadual...amin....info ehsan dr cik goggle jun 2011.... terima kasih gak pd BIL yg menyewa merangkap menjaga rmh kami dgn baik..klu x sapa2 duduk mst cepat rosakkn....



Persimpangan Bertingkat Sungai Buaya Jimat Masa 40 Minit Untuk Ke Lembah KlangPDFPrintE-mail
Rakyat Didahulukan Rakyat Didahulukan
RAWANG - Lebih 100,000 pengguna di sekitar kawasan Sungai Buaya, Sungai Choh, Serendah dan utara Rawang akan dapat menjimatkan masa antara 40 minit hingga satu jam untuk ke Lembah Klang apabila Persimpangan Bertingkat Sungai Buaya dekat sini siap pada Jun 2013.
Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, apabila persimpangan sepanjang 1.5 kilometer dengan kos RM87 juta itu siap, PLUS Expressways Berhad (PLUS) akan menyelia kutipan tol di persimpangan berkenaan.

"Kalau diikutkan harga sebenar pembinaan persimpangan tersebut ialah lebih dari RM100 juta tetapi kerajaan pusat prihatin dengan membayar tambahan sebanyak RM20 juta untuk pengambilihan tanah ini manakala kos pembinaan(persimpangan) ditanggung oleh pihak Plus," katanya pada majlis pecah tanah persimpangan berkenaan di Bandar Baru Sungai Buaya, di sini, hari ini.

Sebelum ini, penduduk di sekitar Sungai Buaya dan Sungai Choh terpaksa menggunakan Persimpangan Bertingkat Bukit Beruntung atau Persimpangan Bertingkat Rawang untuk memasuki Lebuhraya Utara-Selatan.

Projek persimpangan berkenaan yang mula dibina pada 14 Jun tahun lepas terletak di KM434.7 di Lebuhraya Utara-Selatan iaitu di antara Persimpangan Bertingkat Rawang di KM444 dan Persimpangan Bertingkat Bukit Beruntung di KM428.

Shaziman berkata kos sebanyak RM87 juta itu bukan sahaja melibatkan pembinaan persimpangan berkenaan malahan turut meliputi pembinaan lorong tol, bangunan pusat khidmat pelanggan, surau, tandas awam serta tempat meletak kenderaan.

Shaziman berkata persimpangan berkenan turut memberi kemudahan akses bagi dua aktiviti industri utama iaitu kilang Perodua dan Tan Chong Motor serta kira-kira 100 industri kecil dan sederhana yang sedia ada berhampiran kawasan Sungai Buaya dan kawasan persekitaran.

Bercakap kepada pemberita kemudiannya, Shaziman berkata kerajaan masih memikirkan kadar tol yang terbaik bagi persimpangan itu berdasarkan kadar tol semasa di beberapa plaza tol di negara ini bagi memastikan pengguna yang melalui persimpangan berkenaan akan dikenakan caj pada kadar yang berpatutan.

Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Penduduk Bandar Baru Sungai Buaya Datuk Rosli Hashim berharap persimpangan bertingkat itu akan merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi dengan kemasukan pelabur di kawasan berkenaan dan seterusnya mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada penduduk sekitar.

- BERNAMA
Last Updated ( Sunday, 19 June 2011 21:59 )
 


Rabu, 9 Mei 2012

~~MaRi MeMaNcInG~~


salam rabu...masih mood tido siang..ye la masih bkrj mlm
layan anak2 main game fish..idak le nak g memancing betul2

bila g jenjalan rmh sepupu d rawang mlm minggu lps ijat berebut mainan ni so bila blk ahad tu
terjah pasar pagi tjumpa menan ni terus beli teruja suma main sesama sbb byk pancing n ikan nya

rupa fish tu dah mcm agry bird sudah
layan....













bsungguh ijat dok pancing fish tu....



kakak pun join sekaki....janji anak2 happy..apa2 pun depa nak tunaikn jer janji xmahal n xmembazir gitu....


Selasa, 8 Mei 2012

~CiNtA KuRA-KuRA~~


salam selasa,mlm td baru mula krj mlm
kisah ni bukan cinta kura2 lakonan tiz tu..ni kisah ijat dgn kura2 pemberian mama rawang aka SIL ibu
bukan main suka lg dpt hadiah dr mama tu siap bg nama NICO kat kura2 comel dia

tp lbh pada kakak n abg yg menjaganya...ye la hari2 cuci akorium,tukar air ngan bg makan
mula2 bwk blk pada 30 april aril tu,abis suma jiran dia bwk tunjukkn kura2 kesayangan dia tu..hu..
layan jer pic ni........tq mama..ps dr mama cari la NANI tuk buat kwn si NICO ni..he....




baru lps tukar air


comel tak NICO ijat..murah jer...klu beli rm5 jer..tp mama bg jer kat ijat



NICO tgh berehat



set penjagaan n makanan NICO....
                                                         
   


Isnin, 7 Mei 2012

~~mAnDi MaNdA 1 MaY D uLu YaM~~


salam isnin...bln may bln yg best..sbb setiap hujung minggu bln may ibu cuti2..
so boleh jenjalan....bmula 1 may lps
kami skuarga kuar mandi manda d ulu yam...dekat dgn batu cave tu....
kami btolak sawal 9.30 pg..sbb nak cop pondok tuk lepak2 kn ...klu lambat habis pulak
pondoknya xbyk..terhad gitu..
 ikut sama adik bongsu bsama bakal isterinya ,adik pompuan ibu  aka mamalieyna tu n SIL dr kota damansara sekuaga
so layan pic yg hado..sbb ibu lupa bwk camera la pulak
pic dr fon n ehsan dr mamalieyna
layan............. 





ijat suka sgt bmain dgn arif ngan bakal mak ucu baju belang2 tu....


lena dulit intan...dlm pondok sewa rm25 hingit jer smp balik....


suka2 ibu berenang......


ha...ha tuan tanah nak interframe gak....


super cekci ijat dgn ayip


pose lg...


bekal dr ibu ari tu..nasi putih lauk dgg paprik,ayam kg masak kicap,ulam rebus dgn sambal belacan,cucur kodok pisang n sosej goreng....mamalieyna punya menu..bihun n ayam kfc.....juga nurget goreng....


suami SIL dgn anak2 tgh main susun2 batu, time ni mamalieyna dah blk..dia blk kul 2ptg
kami lambat sikit dlm kul 4.30ptg....

bukan senag kami suma dpt cuti sama2 ni...1may mmg betul2 cuti2 dr krj..enjoy sgt....

Followers