Khamis, 10 November 2011

~~MaRi KiTa KeKeBuN tAnAm SeMuLa gEtAh~~

salam khamis yg ceria,lambat bsiaran ibu blk dr krj mlm trus tido
bangun siapkn krj rmh anta ijat k rumah umie baru dpt mngadap blog
hari ni smbg lg cerciter aktiviti d kg

pada pagi raya ptama xde apa2 planing, jemputan korban pun kbykkn pada hari raya k2
so tanpa planing suma tiba2 buat keputusan nak g soping ke PADANG BESAR perlis
kami pergi dlm 3biji keta

pejalanan lancar dgn masing2 berangan apa barang yg nak soping nanti
tp hari tu punya planing suma tak menjadi..kenapa ye?
apa tidaknya dah hanpir 2jam pejalanan kami pun smp d pdg besar,tkejut besar jugak sbb suma kedai tutup, ha...ha...padan dgn muka kami..sblm pergi mmg SIL yg bkrj pd raya korban ada bagithu xde org jual time2 perayaan mcm ni...tp kami xpuas hati nak pergi tgk sendiri gak...sbb time raya puasa,hari k2 kami pergi diaorang ada bniaga mcm biasa jer

baru kami teringat ni kwsn utara mmg raya korban mmg meriah, no jual-jualan ,so....xjd soping
kami tukar plan ke langkawi pulak

dlm 20minit dr pdg besar ke kuala perlis smp le kami dlm kul 1.30 thr
tanya punya tanya tiket pulak lewat kul 2.30 thr baru adake langkawi n tiket dr langkawi last kul 7mlm
so...xjd lg kami nak soping sbb masa tu terhad sgt......nak tido sana xboleh gek sbb xplan nak pergi ,anak2 ada yg xikut nnt merajuk pulak kn....hu... penat smp mlm kami pusing2
last sekali kami g gak soping d baling ada la dlm 30minit dr rmh kami..kul 8 mlm baru smp rmh... pengajarannya....kena planing betul2 baru boleh terjah satu2 destinasi tu.....tp xpe kami suma happy jer...mkn ada yg blanjer...mkn laksa kuala perlis SIL dr rawang yg blnjer tq nnt bleh blaje lg...kuaga ayah mmg gila2..tu yg kami selalu buat krj gila....tp kami xgila tau.....happy family gitu...


************************************************************************************
hari raya k2 pulak ada 2 buah rmh kenduri korban kami terjah tp sblm tu pagi2 lg dlm kul 10 kami terjah kebun tanam semula getah...smntara nak tunggu getah tu mmbesar, FIL ada tanam smpingan kacang tanah, ubi keledek n pelbagai ulam-ulaman....layan pic smp lebam ye....intro panjang pulak tp tu suma kenangan terindah yg xternilai.....
layanzzzzz......


ni la pondok tmpt FIL berehat setelah penat bcucuk tanam...



byk tanamn hijau,udara yg nyaman...ibu klik guna fon ayah jer..xbwk camera pun g kebun....




ni la kacang poi org utara panggil...xtau la tmpt lain ada xkacang ni .....mmg ibu suka ni..


tanah xdcuci takut cepat busuk nanti.....nak rebus baru cuci ler....




nila rupa kacang poi...sedap sgt dah lama xmerasa ni...pokoknya lupa pulak ibu nak klik2...










ni pulak anak pokok kacang tanah





bila daunnya dah kering kira boleh la d tuai hasilnya ...dlm 3,4 bln gak le baru ada isi...




kacang tanah pun sama xboleh dcuci nnt cepat busuk....




ni pulak pokok ubi keledek...




cantikn bunga dia..




ptama kali tgk ubi keledek warna pepel...ni hasil kacukkn dr siam kata FIL la...


hasilnya ibu buat kueh cekmek molek..kakak ain yg beria nak mkn ni..





lg satu menu kueh gelang atau pun kami panggil cucuq keria....nmpk mcm pelek kn sbb warna pepel...tp rasanya mmg manis...



dlm pejalan blk smpt ibu klik2 pic pokok getah ...



spanjang pejanan pergi blk mmg kena lalu kws pokok getah...byk nyamuk weh..tp xpe..kami suma asal dr kg...cuma dah lama xkekebun nyamuk mmg suka ...derma darah kejap kami ari tu...hu....dlm kul 2 kami pun mula tejah rmh kenduri mkn daging xhingat suma...mlmnya btolak blk kl..jln ok....dr kul 9.30mlm smp kl kul3.30 pagi....penat nak bekemas kain baju weh....





di sini ibu ada satu soalan.....apa nama tanamn ni? kalau kwn2 yg biasa dgn kg mst tahu apa namanya...klu..sejenis ubi juga....mmg susah nak dpt...daun mcm daun pudina...apa kebende ni.....? hu...panjang n3 hari ni...2 hari punya cerita nak buat dlm satu n3...gini ler jadinya....harap x boring...tuk kenangan d hari akan dtg...ntah bila lg dpt kkebun mcm ni lg...


4 ulasan:

Salina@IbuAqil berkata...

bestnya dear bercucuk tanam.. execise namanya..

LYAfrina berkata...

bestnyer blh pegi kebun gini... sgt2 mdamaikan:-)

kacang poi?? siyess...x pnah tgk & dgr pon

::NureeN:: berkata...

bestnya... dpt fresh lagi.. nureen klau bab g kebun ni malas cikit sbb takut dek pacat ke lintah ke hehehe

mamalieyna berkata...

bestnye....teringat kenangan lalu... indahnya pemandangan hijau kan..nikmatnya kalau leh hadap hari2 cam dulu2..herm..dh pilih nak dok bandar kan..tp bila sesekali merasa, nikmatnya lebih terasa kan.. ^_^

Followers