Isnin, 18 Jun 2012

~~~ IbU meNgIdAp aNeMiA~~


salam isnin..lambat bsiaran langsung hari ni...baru balik dr chekup rutin ibu yg preggy ni kn..
sedikit rasa lega bila takanan darah rendah ibu dah sedikit normal tp d tahap anemia sederhana...
kena beri perhatian jugak kata misi tu...

berat naik 2kg sebln sangat2 xbaik tuk ibu ni...so kena kurang makan nasi...dlm 2 kali jer shari...

so dsini mari kita share anemia masa hamil..ibu rasa ok cuma kadang cepat rasa penat n kebas2 kaki..gusi lak asyik bdarah jer....
ehsan dr cik gogle


Anemia dan Kehamilan

Anemia bermaksud kekurangan sel darah merah dan merupakan keadaan yang amat kerap berlaku di kalangan wanita hamil. Sebab utama anemia ialah kekurangan zat besi. Amat penting untuk anda mengetahui samada anda mengalami anaemia atau tidak setelah anda disahkan hamil.
Anemia selalunya tidak akan mempengaruhi tumbesaran bayi kerana bayi sentiasa mendapat bekalan zat besi yang cukup untuknya membesar tetapi sekiranya keadaan anaemia ini terlalu teruk bayi anda juga mungkin akan mengalami anemia selepas lahir.

Bagaimana untuk mengetahui yang saya menghidap Anaemia?

Ujian darah yang ringkas akan menentukan samada anda mengalami anaemia atau tidak. Sekiranya anda cuma mengalami anaemia yang ringan, anda tidak akan menunjukan sebarang simtom. Tetapi sekiranya ia dalam tahap yang teruk anda mungkin akan merasa:
  • cepat Letih
  • rasa tidak bermaya
  • pucat
  • berdebar-debar
  • sukar bernafas
  • pengsan

Risiko Untuk Mendapat Anaemia


Sesetengah wanita mempunyai lebih risiko untuk mendapat anemia. Ia kerap berlaku kepada:
  • Mereka yang mengalami masalah kurang zat makanan
  • Mereka yang mengandung kembar
  • Mereka yang mempunyai anak yang terlalu rapat
  • Merka yang sering muntah danmempunyai masalah penghadaman

Berapa banyak Zat Besi yang saya perlu makan?

Anda memerlukan sekurang kurangnya 15 mg zat besi sebelum hamil. Tetapi semasa hamil anda memerlukan dua kali ganda dos yang disarankan. Tapi hati-hati kerana ia boleh menybabkan sembelit dan muntah-muntah pada sesetengah orang. Sekiranya anda alah dengan zat besi, cubalah memakan makanan yang mempunyai zat besi yang tinggi seperti:
  • Daging tanpa lemak (tapi hindarkan memakan hati kerana ia mengandungi vitamin A yang terlalu tinggi)
  • Sayuran hijau seperti bayam, kangkung atau brokol

Maksimakan penyerapan Zat Besi

Ambil perhatian tentang apa yang anda makan atau minum semasa mengambil zat besi ini. Pengambilan adalah vitamin C disarankan kerana ia mengalakan penyerapan zat besi tetapi mengambil minuman yang berkafin bersama dengan makanan yang mempunyai zat besi akan megurangkan penyerapan zat besi dalam badan anda.

4 ulasan:

eB berkata...

imah jager pemakanan eh?
risau eB dgr.
insyaallah, ok tuh nanti... :)

ps: rayer jgn luper jemput kami dtg brayer yer?
leh la eB plok imah lamer2...
nk amek berKat. hik3

::NureeN:: berkata...

klau bab berat bdn nureen x kisah nak naik brapa janji bb sihat, lgpon doc yg nureen dok follow up kata x pe janji x der darah tinggi & kencing manis kan.. tp kalau nurse kerajaan mmg marah la, buat pekak telinga jerr...
thx info :)
t c yerr

~Siti Hajar~ berkata...

Take Good Care yer k.imah...

mamalieyna berkata...

dengar jerlah nasihat misi tu..tuk kebaikan jgk kan..

hope takda yg serius, yuhuu tak lama dah, tak sbar..tak sabar..hehe~

Followers